dunia oh dunia

dunia ini sepi. seperti ada yg x kena. itu yg di rasa sejak kebelakangan ini. mengapa? usah di tanya. kerna aku juga tiada jawapan yg pasti. yang boleh merungkai segala persoalan di hati.
Perjalanan di dunia ini tidak lari dari dugaan dan cabaran yg perlu ditempuhi. suka atau tidak. itulah lumrah hidup. yang kadangkala memerlukan at least sedikit pengorbanan. rela atau tidak. itulah tuntutan hidup. dunia oh dunia. segalanya sudah tertulis.

manusia sering lalai. alpa dan leka. dan aku hanyalah insan biasa. pasti pernah ada kesilapan yg dilakukan. sengaja atau tidak. itu bukan kehendak. orang kata kesilapan membuat diri kita lebih matang. mungkin ya. persepsi masing2. tapi yg pasti pengalaman juga membuat kita bersedia untuk menghadapi hari2 yang mendatang.

muhasabah diri. itu yang terbaik. merenung kembali segala kesilapan yg dilakukan. berfikir kembali apa yang tersirat di sebalik tersurat. meneliti semula apa yang ada di sekeliling kita. semua itu pasti ada hikmahnya. hanya kita yang tidak mahu berfikir. fikirlah manusia. renungkanlah.

tidak semua yang kita nak akan sentiasa dapat. tidak semua yang kita suka akan menjadi milik kita. tidak semua yang kita impikan menjadi realiti.

Dunia, berikanlah ruang utk aku berfikir. menjalani kehidupan yang dikurniakanMU seadanya. Mencari apa yang harus ku cari.
1 Response
  1. "penburuk" Says:

    itulah dunia......
    kata2 ustazku dulu
    "kejarlah akhirat, dunia pasti menyusul"
    ingatan pd diri sendiri dan teman2.....