seorang anak perempuan

dalam family belah ibu. mmg ramai lelaki daripada perempuan.

adik beradik ibu ada 10. 6 lelaki dan 4 perempuan.
kazen2 aku pun ramai lelaki.
perempuan boleh dikira dengan jari.
tapi realitinya
akhir zaman perempuan lagi ramai drpd lelaki kan.

haha.
tapi ini bukan yg sebenar utk dibicarakan.
apa yg aku tulis ni berkaitan aku.
punyai 3 beradik dan aku seorang sahaja perempuan.

indah bila kata anak tunggal perempuan.
ape yang diminta semua boleh dapat.
betul ke?
anda pasti dgn statement itu?

aku akui. statement itu sedikit sebanyak betul.
hehe.

tapi hakikatnya tanggungjawab yang perlu dipikul juga besar.
dulu masa kecik
sebelum ibu pergi kerja dia selalu pesan kat aku.

nnt basuh kain tu. lpas tu kain yg dh kering tu angkat. lipat.

lps mkn pinggan mangkuk kt dapur tu jgn lupa basuh tau.

masak nasi. nnt blk ibu masak lauk.

nnt blk sekolah kemas rumah sikit eh. bersepah ni.

apa yg ibu pesan aku akan buat. (masa tu skema..apa yg ibu cakap aku ikut jer)
tapi masa yg sama aku juga fikir
kenapa ibu suruh aku. abang dgn adik tu kan ada.
kenapa x suruh dorang juga.
kenapa mesti sebut nama aku.
adakah sebab nama aku lebih sedap utk dipanggil drpd nama mereka.
haha.
berfikir sambil buat kerja.
tapi aku akan tetap buat. dan lps tu baru pergi bermain.
malam pula mengaji dan belajar.

masa utk aku bersuka ria jadi sikit.
kadang2 aku protes. biasalah kanak2.
tapi protes dlm hati jer. x diluahkan pun.

bila aku sudah dewasa.
benda2 itu aku juga yg buat.
segala hal dlm rumah ni aku kena settle.
semua.
tapi aku buat ini tanpa arahan.
tanpa suruhan sesiapa.

sebab apa aku buat eh?
hari ini aku terfikir.

sebab dah tanggungjawab aku.
sebagai anak perempuan.
memang lelaki pun boleh buat.
tapis selama mana mereka boleh buat kalau tanpa disuruh.
hehe betul ke?

aku buat sebab aku dah terbiasa.
kalau aku x buat sape lg nak buat.
xkan nak tunggu ibu ayah balik kerja
pastu nk suruh dorang yg buat.
patut ke?

bila dewasa baru aku boleh berfikir logik.
mengapa dan mengapa.

patutlah ibu suruh aku buat.
dan sekarang aku x kesah.
dan itu akan tetap menjadi rutin harian bila ada kat rumah.
(tapi kekadang kalau rasa mls atau x sempat aku akn suruh adik..hehe)

ok. itu bab hal rumahtangga.

kalau bab nk berkongsi cerita.
korang selalu berkongsi cerita dgn sape.
mak ayah? adik beradik? kawan2?
terpulang la pada sesiapa pun kan.

oleh sebab aku ada abg dan adik laki.
tentu2 la aku x cerita kt dorang kan.
mau kena gelak nnt.

kadang2 ibu menjadi pendengar setiaku.
dulu bila aku pulang ke rumah dari asrama.
macam2 perkara yg terjadi aku ceritakan.
ibu setia mendengar dan melayan aku.
hehe.

tapi bukan semua.
cerita mengenai hal ehwal sekeliling boleh la diceritakan.
tapi untuk perkara yg lebih sensitif ataupun bersifat peribadi.
aku tidak ceritakan.
aku simpan seorang diri.
dari kecik sampai sekarang.

dan sebab itu aku jadi seorang yg agk pemendam (betul ke ni penggunaan perkataan..hentam jela.)
sukar utk aku luahkan apa yg aku rasa.
dan kekadang org ckp aku ni xde perasaan.
aku ada perasaan.
cuma aku xtaw nk mengekspresikannya bagaimana.
sebab aku dah terbiasa utk merasa sendiri apa yg aku alami tanpa memberitahu org lain.
sometimes its good but sometimes its also hurt u.
tapi aku dah biasa.

jadi. apa yg berlaku adalah melalui sebab dan akibat.
aku disuruh buat kerja supaya aku menjadi rajin.
aku bersifat begini kerana disebabkan begitu.

semua punya sebab.
dan aku gembira dengan kehidupanku.
bersyukur apa adanya. pasti hikmah akan dirasai.

tapi aku xtaw kenapa aku tulis semua ni kt sni.
tapi mesti ada sebab.
sebab aku xde kerja.
haha.

jalani kehidupan

p/s : sila pause sebentar lagu di blog ini utk mendapat audio yg terbaik..hehe

video

jalanilah kehidupan ini seadanya

hidup hanya sementara dan berikan saja rasa bahagia

jangan pernah kau lelah

langkahkan kakimu sejauh mungkin

hingga kau temukan

apa yang di cari selama ini

(T_T)

every single word has its own meaning for those who really see things through his/her heart.

*feel and experience*